Domácí hudební studio 1 – jednoduchý koncept


Máte rádi hudbu a chtěli byste se věnovat její tvorbě? Chcete si vytvářet vlastní podkresovou hudbu pro svá videa? Zajímá Vás tvorba hudby pomocí MIDI nebo Vás snad láká EDM (elektronická taneční hudba)? Natáčení podcastů? Chcete si virtuálně doplnit „kapelu“ ke svému nástroji? Chcete nahrávat dema své kapele? Nebo máte jakýkoli další důvod, proč mít doma své malé soukromé hudební studio? Nebojte se do toho pustit. V tomto tématickém seriálu zjistíte, co vše je k tomu potřeba. Není toho tolik, není to složité a hned na začátku mohu uklidnit, že to lze i tak, aniž by musel „vykrvácet“ Váš účet. A je to zábava!

Dnešní úvodní článek představí celkový náhled studia a jeho základních stavebních prvků. Zamyslíme se i nad tím, co si člověk musí nejprve ujasnit, než se do stavby studia pustí. Tedy takový souhrn, abyste si ujasnili, co chcete a co právě Vy potřebujete. Seriál je určen začátečníkům a zájemcům o tvorbu hudby na PC. V dalších článcích celé série si jednotlivé části postupně projdeme. Podrobněji se tedy budeme věnovat jednotlivým fyzickým součástem i jednotlivým programům pro PC. Jeden díl poté samostatně i odbočí k tvorbě podcastů.

Uvedené odkazy jsou reklamní affiliate odkazy. Pokud přes ně zakoupíte, nestojí vás to nic navíc a já mohu získat drobnou provizi na financování provozu tohoto webu.

Krátký pohled do historie

K možnosti tvorby hudby na počítači jsem se dostal už někdy před rokem 2000. Na jednom CD s výběrem programů byla zkušební verze notačního programu, která uměla pracovat s MIDI. Už si nepamatuji na název, ale fungoval jen ve starých Windows 98 a bavilo mě s ním pracovat, byť šlo jen o práci s těmi divnými poškrtanými puntíky. Po roce 2001 jsem psal články pro jeden odborný internetový web. Jedním ze článků byla recenze programu Fruity Loops, šikovného sekvenceru s jednoduchou tvorbou beatů a s možností MIDI záznamu.

Proč to uvádím? Pro porovnání. V té době nebyly MIDI ovladače (klávesnice) úplně snadno dostupné a vzhledem k platům byly poměrně dost drahé. Stejně tak i nezbytná další audio technika (mikrofony, mixážní pulty, zvukové karty,…) byla cenově hodně vysoko a o cenách nezbytného hudebního software raději pomlčím. Prostě v celkové ceně bylo těch „nul“ hodně. Jako klasický chudý student jsem to tedy nechal na později… …na teď.

Právě teď je totiž úžasná doba. Vše je nyní dostatečně a snadno dostupné – jak fyzicky, tak i finančně a to doslova za pár korun. Navíc ve vynikající kvalitě. Nejlevnější MIDI klávesnice začínají kolem 2000Kč (49 kláves) a 2200Kč (61 kláves). Stejně tak jsou běžnou součástí domácností i dostatečně výkonné počítače s bezproblémovou kompatibilitou potřebných součástí. Vše snadno připojíte pomocí USB a prakticky se o nic nemusíte starat. Navíc díky internetu lze získat i oficiální verze mnoha DAW programů zdarma přímo od výrobce.

Stanovení účelu studia

Konec „retrokoutku“ a jdeme pracovat. Prvním nezbytným krokem je určení, k čemu své studio budete používat, stačí alespoň hrubá představa. Od toho poté vychází výběr potřebných součástí a vhodného řešení. Prakticky to je taková modulová stavebnice, kterou lze operativně doplnit dle potřeby, pokud byste něco podcenili nebo časem potřebovali rozšířit. Samozřejmě je ale lepší jít rovnou k cíli „bez objížďky“. Chcete univerzální řešení nebo sledujete konkrétní specifický cíl? Promyslete si tyto body a také si vytvořte svůj „příklad“ po vzoru níže uvedených příkladů.

  • k čemu všemu chcete studio přesně používat
  • co vše v něm budete tvořit
  • co vše chcete využívat (MIDI/ záznam zvuku/ mastering)
  • na poslech chcete studiové monitory, sluchátka nebo kombinaci obou možností
  • jakým hudebním žánrům se budete věnovat
  • jak budete se zvukovým výstupem dále pracovat
  • plánujete do budoucna nějaká rozšíření
  • budete nahrávat audio stopy
  • co všechno budete nahrávat (hlas, nástroje)
  • jak to budete nahrávat (linkový výstup nástroje, mikrofon)
  • kolik stop budete nahrávat současně
  • jaký máte rozpočet
  • jakou potřebujete kvalitu výstupu
  • jaký máte prostor pro studio
  • ošetření akustiky místnosti – odhlučnění, zkrácení dozvuku
  • máte na něco speciální požadavky

Příklad č.1: jsem student, s partou blbneme ve skateparku a točíme si videa. Chci k nim přidat podkres, nějaké cool beaty a tak a pak to hodit na youtube. Žádný zvuk nahrávat nebudu, možná časem nějaké videonávody, jak se to dělá. Hlavně ať je to malé a levné. Jo a poslouchat to budu přes svá sluchátka.

Příklad č.2: když nedělám videa ze svatby, tak si natáčím s dronem videa a chci k nim přidat nějaký pěkný zvuk na pozadí. Také k nim potřebuji namluvit i povídání. Ostatně k videím ze svatby bych to občas také použil, ať tam není ticho. MIDI klávesy určitě nesmí vrzat, musí chodit hladce a precizně, musí se to pohodlně ovládat, nervy mám jen jedny. Kvalita výstupu by měla být rozumná k použití, většina věcí bude na youtube a občas něco promítnu známým na plátno s použitím vstupu domácího kina. Buduji na to samostatnou pracovnu, určitě budu kombinovat reproduktory a po večerech sluchátka. Akustiku musím vyřešit, potřebuji odhlučnit od dalších místností (dětský pokoj) a víceméně tam budou holé zdi. Nevím ale jak. Peníze nějaké mám, když už to budu řešit, tak ať je to univerzální technicky i žánrově a v rozumné kvalitě. Maximálně by se to udělalo na etapy, kdyby mi to neprošlo u ženy…

Příklad č.3: hraji na kytaru a zpívám, jsem v podstatě taková samostatná písničkářka. Nemám ale kapelu, takže na vystupování bych si potřebovala dodělat alespoň bicí a klavírní doprovod, na klavír jsem snad hrát nezapomněla. Mám i pár nápadů na vlastní tvorbu a láká mě tvořit cover verze. Žánrově především pop, trochu country, občas se posunu i k něčemu tvrdšímu. Technice ale vůbec nerozumím, každopádně chci kvalitní výstup a i ty klávesy by měly být lepší, budu je používat často. Kytaru i zpěv budu nahrávat samostatně. Trochu se mi to doma při hraní odráží a rozléhá, takže asi s tím budu muset také něco udělat. Cenově něco rozumného…

To jsme měli pro názornost tři radikálně odlišné případy. První příklad vyřeší levné MIDI klávesy o 25-33 klávesách s pady pro perkuse a dodaná zkušební verze DAW. Možná potom časem dokoupení nějakého levného USB mikrofonu nebo kvalitnějších sluchátek. Druhý příklad už přinese stavební úpravy pro odhlučnění a ošetření akustiky prostoru, více přemýšlení nad volbou dalších součástí a nákup základní nebo i plné verze některého z DAW. Třetí případ znamená přemýšlení nad výběrem techniky, notebook, drobné korekce prostoru a pravděpodobně bude stačit některá verze DAW zdarma nebo v základní verzi.

Co nalezneme ve studiu

Máte tedy promyšlenou základní představu svého studia a můžeme se pustit do úvodu k jednotlivým dílům naší skládačky.

Počítač

Srdcem celého hudebního studia bude počítač. Měl by být dostatečně výkonný s (rozumně) aktuálním operačním systémem a předpokládám, že v tomto ohledu snad nebude u nikoho problém. Většina hudebních programů DAW (Digital Audio Workstation) uvádí minimální požadavky na dvoujádrový procesor tikající na 2GHz, 4GB RAM, Windows 7 a vyšší. Doporučené jsou vícejádrové procesory s více vlákny, vyšší frekvence procesoru a 8GB RAM, k tomu i aktuální Windows 10. Pro menší projekty tedy stačí ve finále i slabší stroje (pokud nebudete používat Avid Pro Tools) a neměl by být problém ani u notebooků. Pokud máte dva větší monitory, určitě se neztratí.

K PC bude nutné připojit potřebné periferie a to prostřednictvím USB portů. Případně i speciální flash disk s licencí pro plné verze některých DAW programů. Majitelé notebooků tu mohou mít určité komplikace (myš, MIDI klávesy, zvukovka a hned potřebujete 3 USB porty, s licenčním flash diskem 4). Další komplikací může být ventilátor notebooku či hlučnější počítač v případě záznamu zvuku mikrofonem.

V mém případě AMD Ryzen 5 1600 (6 jader), MB z řady RoG, 16GB RAM

Zvuková karta

Jedno z nejdůležitějších zařízení Vašeho studia, zprostředkovává zvuk jdoucí do počítače i zvuk, který z počítače uslyšíteZásadním způsobem ovlivňuje výslednou kvalitu nahrávky a výběr zvukovky nesmíte podcenit. Možná to na první pohled není zcela zřejmé, nejde tu jen o záznam zvuku (mikrofon/ linka), ale i o to, jaký zvuk uslyšíte při zpracování Vašeho songu.

Nahrávací řetězec je jednoduchý. Na začátku je mikrofon, který snímá zvuk nástroje nebo hlasu. Slabý signál z mikrofonu se poté ve zvukové kartě zesílí na dostatečnou úroveň a převede do digitální podoby na spoustu jedniček a nul, aby s nimi mohl následně pracovat počítač. Čím kvalitnější materiál Vám zvukovka zajistí, tím snazší práci při zpracování a lepší výsledek můžete očekávat. Je to podobné jako zpracování fotografie – vysoké rozlišení a ostrost fotografie znamená veliké množství kvalitních dat, s nimiž můžete snadno a dobře pracovat. Naopak malá rozostřená fotka plná šumu prakticky jakékoli úpravy znemožňuje a snahou o nápravu vše ještě zhoršíte. A poslech přes integrovanou zvukovku je analogicky podobný opatlanému malému monitoru se špatným nastavením barev.

Pro úplný začátek (tzn. než například došetříte další peníze) postačí základní zvukovka, nákup externí zvukové karty Vás rozhodně nemine.

Ve studiu navíc používáme zcela jiné konektory, než mají běžné zvukové karty v počítačích. Jde o konektory pro připojení mikrofonů a nástrojů, případně i konektory pro připojení studiových monitorů nebo sluchátek. Také tyto studiové zvukové karty počítají s phantomovým napájením pro kondenzátorové mikrofony.

Dalšími parametry u výběru zvukovky je počet kanálů pro vstupy a výstupy. Vzpomeňte si na otázku v úvodu, kolik zdrojů zvuku budete chtít nahrávat najednou.

Výběr zvukovky nepodceňujte, pokud to bude nejslabší článek v řetězci, nic Vás nezachrání. Z vlastní zkušenosti vím velice dobře, jaký je rozdíl mezi integrovanou zvukovou kartou a externí profesionální kartou. Tím více to je znát, čím kvalitnější a silnější aparaturu za zvukovku zapojíte. Na druhou stranu pokud Vám před koncem celodenní akce shoří napájecí zdroj pro externí zvukovku a musíte dohrát akci… …tam Vás zachrání už jen kvalitní kabeláž, ale to by měl být základ už tak, že.

Cena: od 2000Kč.

V mém případě jsem vsadil na externí zvukovku předního výrobce v oboru M-Audio M-Track 2x2M, kterou mohu doporučit, byl to skvělý výběr i s množstvím doplňkové softwarové výbavy (zdarma Cubase LE, virtuální nástroje Mini-Grand a Strike, nějaké efektové moduly,…).

DAW – hudební software

Tajemná zkratka DAW je označení pro komplexní hudební software, přesně to jsou slova „Digital Audio Workstation“. Tedy digitální hudební pracovní stanici. Provede Vás celým projektem, od záznamu jednotlivých stop (nahrávání ze zvukovky/ MIDI) a jejich úpravu přes mixáž kanálů včetně případných zvukových efektů až po finální hudební nahrávku (mastering), kterou uložíte jako zvukový soubor.

Právě tyto programy umožní kvalitní záznam zvuku pomocí zvukové karty a jejich úpravy. Stejně tak díky DAW ožije různými zvuky i Vaše MIDI klávesnice. A nejen to, záznam z MIDI klávesnice lze následně také editovat. Můžete upravit délku not, jejich hlasitost i jejich polohu a získáte tím nedozírnou moc i bez toho speciálního prstenu, který vládne všem. V praxi to znamená, že když se netrefíte do taktu nebo se naopak trefíte o klávesu vedle, nemusíte vše přehrát znovu a to i několikrát, máte-li zrovna fakt špatný den… Prostě si stopu otevřete v editoru a přesunete potřebnou notu do správného času a nebo „o klávesu vedle“, prostě tam, kde má správně být. Vy jste tu vládci světa Vaší skladby!

Ano, součástí těchto programů jsou jednotlivé zvuky a virtuální nástroje, kterým můžete vládnout prostřednictvím MIDI klávesnice. Stejně tak získáte i mnoho dalších zvuků a hotových smyček, které můžete ve skladbě využít (pozor na licence v případě komerčního využití). Virtuální nástroje jsou moduly s reálným zvukem daného nástroje. Většinou přímo konkrétního nástroje považovaného za ikonu svého typu, zaznamenaného mnoha mikrofony z různých míst a za různých okolností. Samozřejmě to je nejdražší obsah a množství těchto virtuálních nástrojů v programu určuje Vámi zakoupená licence. Stejně tak se podle licence mění i počet efektů, simulací kytarových aparátů, dostupných stop a podobně.

Programů DAW je více a hlavním zajímavým zástupcům DAW se budeme postupně věnovat v dalších článcích. Některé z těchto programů můžete používat i zdarma a nebo si je alespoň zdarma vyzkoušet. Jsou totiž v několika dostupných licencích.

Podrobněji se o nich rozepíšeme v některém z dalších článků, ve všeobecném komplexním úvodu i poradím, jak vybrat vhodný program, na co si dát pozor a podobně. Prozatím alespoň jednoduchý přehled licencí:

  • Trial / demo verze – zkušební verze, která funguje 30 dní. Je určená pro vyzkoušení si plné verze produktu, může být omezeno ukládání nebo export.
  • Verze ZDARMA – většina DAW programů lze získat zcela zdarma pro drobné používání. Ať už registrací u výrobce a nebo jako bonus k nákupu MIDI klávesnice nebo zvukové karty. Samozřejmě se jedná o základní verzi s velice omezenými možnostmi, ale použitelnou minimálně pro začátek.
  • Základní verze – mezistupeň k plné verzi, takový výběr základních nástrojů, efektů a možností, kde nejste tolik omezeni a můžete celkem slušně pracovat bez prémiových funkcí. Získáte první virtuální nástroje, většinou alespoň lepší klavír, kytary, basy, perkuse. Za zhruba 40-70 % ceny plné verze získáte cca pětinu až třetinu virtuálních nástrojů plné verze. Ne všechny programy tuto verzi mají.
  • Plná verze – plná verze programu se vším, co umí. Všechny virtuální i další nástroje (například orchestrální nástroje, vokály), efekty, moduly. A spoustu dalšího hudebního obsahu. Ohledně množství stop a efektů jste prakticky omezeni pouze technicky možnostmi techniky a operačního systému. Ceny od 7600Kč.

MIDI klávesy

 

Tedy fyzický ovladač, kterým budeme tvořit svá díla. Samostatně to je „kus plastu“, po připojení k PC s vhodným programem ožije a bude mít zvuk nastaveného nástroje. MIDI klávesnice nepracuje se zvukem. Posílá do počítače přesné informace o tom, co jste udělali – stiskli jste klávesu x silou y; uvolnili jste klávesu x; otočili jste kolečkem modulace; sešlápli jste pedál sustain;… Počítač poté provede adekvátní akci, tedy zazní tón reprezentovaný stisklou klávesou v intenzitě dle síly úhozu. A bude znít teoreticky tak dlouho, dokud nedostane údaj o jejím uvolnění. Samozřejmě pokud máte nastavení, že se jedná například o harfu, zazní krátké drnknutí do uvedené struny, ale dalším držením klávesy už z ní nic dalšího nevymáčknete.

MIDI klávesy se liší počtem kláves klaviatury, množstvím dalších ovládacích prvků (ovládací tlačítka, potenciometry, PADy) i možností připojení Sustain pedálu. Samozřejmě jsou rozdíly i v designu a kvalitě zpracování, stejně tak i další výbava včetně licencí na DAW a další bonusový hudební obsah. Volba vychází z toho, co chcete všechno tvořit, jaké žánry chcete zpracovávat a jaké funkce vyžadujete.

Mezi nejzajímavější ovládací prvky patří zmíněné PADy, tedy gumová tlačítka, kterým můžete přiřadit libovolné zvuky. Nejčastěji se využívají ke spouštění jednotlivých zvuků bicí soupravy a bicí doprovod si pohodlně naťukáte pomocí padů. Také dalšími prvky lze ovládat pohyb ve scéně, nahrávání a podobně dle možností jednotlivých DAW programů. Potenciometry lze poté ovládat nastavené funkce v těchto DAW a není problém si je v plných verzích snadno namapovat dle libosti.

Cena: od 2000Kč

V mém případě jsem po delším váhání místo MIDI kontroleru M-Audio Oxygen 61 IV nakonec objednal MIDI kontroler NOVATION Launchkey 61 MK2.

Studiový mikrofon

Jakmile potřebujete dostat svůj hlas do počítače, potřebujete mít ve studiu k dispozici studiový mikrofon. Stejně tak pokud máte akustickou kytaru bez snímače, nechcete jej použít nebo máte jiný nástroj, bez mikrofonu se neobejdete. Mikrofonů je celá řada, my potřebujeme kvalitní mikrofon s úzkou směrovou charakteristikou, dostatečně citlivý a s minimem šumu. Našemu požadavku budou vyhovovat studiové kondenzátorové mikrofony.

Dobrá zpráva je, že nabídka vhodných mikrofonů je široká. Jsou s připojením do zvukové karty (potřeba phantomového napájení) nebo už i s připojením do PC pomocí USB. USB mikrofon je volbou spíše pro pořizování podcastů na mluvené slovo pro toho, kdo nebude kupovat samostatnou zvukovku. USB mikrofony jsou za podobnou cenu klasického mikrofonu, mají v sobě již předzesilovač a zvukovou kartu s USB výstupem a nelze předpokládat, že kvalita zvuku bude stejná jako u specializované zvukovky.

Cena: od 900Kč

V mém případě počítám pro nahrávání podcastů se svým stařičkým kondenzátorovým mikrofonem Behringer C-1, uvidíme, zda jej časem omladím o nějaký novější kousek…

Mixážní pult

Mixážní pult je součástí všech DAW programů, takže jej budete používat jen v digitální virtuální verzi přímo v PC. Klasický fyzický mixážní pult tedy potřebovat nebudete. Tedy až na zanedbatelné případy, kdy vytváříte internetové rádio nebo sledujete nějaký specifický netradiční záměr. Případně ještě možná v případech, kdy seženete starší zvukovku bez mikrofonního vstupu (z „druhé ruky“). A jen tak mimochodem, existují i specializované MIDI ovladače pro ovládání virtuálních mixpultů v DAW programech. Většina z nás jej ale potřebovat nebude a ušetří spoustu peněz.

Samozřejmě pokud máte mixážní pult, vyhazovat jej nemusíte, já si jej také nechávám 😀

Studiové monitory a studiová sluchátka

Co ale budeme všichni potřebovat, tak kvalitní poslech naší práce. Toho dosáhneme použitím studiových monitorů nebo studiových sluchátek. Označení studiové je důležité, říká nám totiž, že frekvenční charakteristika je vyrovnaná v celém poslechovém pásmu. Není tak nadržováno nízkým, středním, ale ani vysokým frekvencím. Stejně tak není žádné pásmo penalizované. Jinak by se projevilo ve výsledném díle potlačení nebo přebuzení některých pásem při snaze vykompenzovat to, co slyšíte špatně.

Možná si někteří budou muset na zvuk studiových sluchátek zvyknout. Na druhou stranu jak si na ně zvyknete, budete je chtít stále – zjistíte, že v mnoha skladbách slyšíte více hudebních informací a nuancí než s běžnými sluchátky.

Cena: studiová sluchátka začínají od cca 760Kč, použitelné studiové monitory počítejte raději od 2250Kč za pár.

Vhodný akustický prostor

Mnoho lidí si neuvědomuje, že zvuk podléhá fyzikálním zákonům. A ty jsou neúprosné, ty „neukecáte“. Je jedno, zda budete nahrávat zpěv, mluvené slovo nebo hudební nástroj pomocí mikrofonu a nebo budete pouze poslouchat studiovými monitory své výsledky. Zvuk je modelován prostorem, ve kterém se pohybuje. Pokud nemáte zcela jasný a zřetelný zvuk, bude nanejvýš vhodné se tímto bodem zabývat také.

Zde je třeba rozlišovat dva případy. První případ je odhlučnění, tedy zvuková izolace vůči jiným prostorům (vedlejší místnosti, venkovní prostory), odkud k Vám přichází rušivé a hlasité zvuky. A naopak, abyste Vy nebyli slyšet ve vedlejší místnosti. K tomu se používají specifické panely a desky i v kombinaci, často to znamená přímo stavební úpravy.

Druhým případem je zkrácení doby dozvuku, zlepšení akustiky prostoru. To je především kosmetická záležitost spočívající ve vybavení prostoru o prvky, které tyto vlastnosti zlepšují nebo i drobné přeuspořádání. Nemají za úkol nepropustit zvuk někam vedle, ale minimalizovat odrazy zvuků od stěn různě po místnosti. Tím dosáhnete jasného a zřetelného zvuku bez přeslechů s vyváženým spektrem. A o to nám jde – nebudete při nahrávání znít jako byste byli v sudu nebo u potoka, nebude se z nahrávky při poslechu ztrácet kytara, rozmazávat basy a podobně.

Přiznávám, jedná se o celkem složitou otázku, protože každý prostor je úplně jiný. Zvuk je velice složitý složený signál, různými odrazy dochází k různým fázovým posuvům, vzájemnému sčítání a odečítání. Pokud máte (zjednodušeně) dvě frekvence, mohou se sečíst a být silnější, stejně tak i odečíst a být slabší, v nejhorším případě se navzájem vyruší. Přesně to je ona fyzika v praxi. K řešení se používají panely ze speciální akustické pěny. To jsou ty různé „molitanové“ jehlany, kostky, vlnky a členité plochy, které známe všichni minimálně z fotografií hudebních studií i režií divadel. Nějaké univerzální základy ale naštěstí existují, něco lze vyřešit i jinak než nákupem těchto panelů. Pokud pracujete v obývacím pokoji, pravděpodobně dosáhnete zároveň i zlepšení poslechu hudby i televize a filmů (pokud tu divnou krabičku máte). A ruku na srdce, tyto panely budou na zdi v obývacím pokoji vypadat mnohem lépe, než obaly od vajec…

Závěrem

Tím bychom měli základní teoretický přehled za sebou a v příštím díle se již podíváme podrobně na hardware pro naše studio. Tedy zvuková karta, mikrofon a studiové minotory či sluchátka. Plus drobné příslušenství.

Abyste měli představu o následujících dílech celé série, v tuto chvíli předběžně plánuji tyto články a v uvedeném pořadí. Možná mezi díly připravím jednotlivé recenze svých komponent.

  • hardware (příště)
  • MIDI klávesy
  • úvod k programům DAW
  • samostatné recenze jednotlivých DAW programů, například:
    • Ableton Live
    • LMMS / Image Line FL Studio
    • Presonus Studio One
    • Avid Pro Tools
    • Steinberg Cubase
    • Propellerhead Reason
  • jak se připravit na nahrávání a čeho si všímat, abyste z toho vytěžili maximum
  • příklady řešení několika případů studií
  • akustika prostoru
  • jak pokračovat dále
  • speciální téma – podcasty
  • speciální téma – malé internetové rádio
,